05-07-2014 - vakantie in Frankrijk

Op woensdag 17 juni zijn we met de honden en de caravan vertrokken naar Frankrijk. Het vertrek uit Zeist ging niet vlekkeloos. Burg ging samen met een hulpvaardige overbuurman de caravan van de oprit duwen. Burg was even vergeten de steunen onder de caravan op te draaien. Eén poot brak af. Onze over buurman is handig maar kon met de afgebroken en verbogen steun ook niets meer beginnen. Burg is een andere steun gaan halen. Die er onder zetten bleek niet zo simpel als gedacht. Een paar uur later dan gepland gingen we toch op weg naar de Vogezen. Met een losse poot, dat zou wel lukken. Op de A2 voor sint Joost hadden we nog een oponthoud vanwege een gekantelde aanhangwagen met zand. De eerste camping stop werd halverwege België. Hier kon de wedstrijd van het Nederlands 11 tal ook bekeken worden. Donderdag weer op tijd vertrokken met het juiste vakantie en Oranje gevoel. Op naar de Vogezen en Camping Au Mica. De website was veel belovend, de foto's van de omgeving prachtig. Au Mica: Idyllisch gelegen aan een beekje met veel ruimte. De plek leek prima. We stonden vlak aan het beekje met helder en vrolijk klaterend water, het weer was warm en zonnig. Prima plek dus, de honden konden verkoelen in het water. Wij konden relaxen met de e reader. Een goed begon van onze Frankrijk vakantie. Er waren wel een paar min punten. De regels op deze camping waren erg streng. De honden moesten zelfs in de beek aan de lijn blijven. Akkoord, daar valt nog mee om te gaan, wel lastig en in mijn beleving erg overtrokken. Voor ons was dit de eerste keer dat er zo streng werd op getreden tegen de honden die niet aan de lijn waren in het water en die naast onze caravan altijd los lagen. Dat gedoe met lange lijnen die in de knoop gaan is heel vervelend. Dus hebben wij de honden van jongs af geleerd niet bij de caravan weg te gaan, ook niet wanneer zij door anderen geroepen worden. Waar is het probleem dan zou je denken, maar regels zijn regels en die werden strikt gehandhaafd. Het meest hinderlijk was de drukke weg, die direct langs de camping liep. Het verkeer ging dag en nacht door. Zware vrachtwagens met ladingen boomstammen, motoren die langs gierden. Van rust en stilte was geen sprake. De honden even uitlaten vanwege de drukke weg niet te doen. Na een paar dagen hebben we onze bivak bij au Mica op gebroken. Nu staan we al ruim een week in het dorpje Huanne aan de voet van de Jura. De camping ligt aan een meertje. De honden mogen zwemmen zo veel als ze willen en liggen zonder lijn rustig bij de caravan. Pas de probleme: Vive La Liberte . Vanaf de camping zijn er meerdere wandelingen te maken. De omgeving is landelijk, we zien de koeien aan de overkant van de weg grazen of loom liggen herkauwen in de schaduw van de bomen. Er zijn 3 vijvers vlak bij elkaar op de camping. Een kleine vijver vol kikkers, die ons iedere avond op een kwakend concert trakteren, een heel grote vijver waar gevist wordt op karpers en waar je een waterfiets of een kano kunt pakken om je te vermaken. Daarnaast ligt nog een grote vijver waar 's avonds de beverrat actief bezig is met een paar jongen. Geweldig leuk om naar te kijken. Verder is er een overdekt en een buiten zwembad. Kortom we vermaken ons geweldig. Het weer is over het algemeen goed. Veel zon, behoorlijk warm af gewisseld door regen en onweers buien. In het eerste weekend dat wij hier stonden is 's nachts de voortent van de caravan gewaaid. Ondanks de stormband en extra haringen was een harde ruk wind voldoende om de tent op te tillen en uit de haken uit de ogen trekken. Een behoorlijk kabaal en een geruk aan de caravan van jewelste. We lagen te schudden in ons bed. Het hoosde van de regen en er waren verraderlijk zware windstoten. Dan is om 2 uur in de nacht buiten bezig zijn met een weg waaiende voortent geen lolletje. De buizen uit de tent gehaald en de auto op het loshangende tentdoek gereden. Verder wegwaaien kon niet. Om ongeveer half zes werd het droog. Dus weer ons bed uit nu om de tent van de caravan te halen. Op het terrein waren meer tenten los gewaaid. De honden hadden zich van het natuurgeweld en alle nachtelijke bezigheden niets aan getrokken: Zij bleven heerlijk slapen. Na deze spooknacht was 's morgens de lucht weer blauw en scheen de zon stralend. De voortent hebben we niet meer terug gezet. Wel steeds een tarp aan de caravan vast gemaakt om schaduw te creëren. Gaat prima. River en Promisz hebben een paar vriendjes gemaakt. Drie Belgische jongens: Jonas,Stan en Flor van ongeveer 9 jaar zijn helemaal gek van de honden en komen met ze spelen. De honden doen braaf mee. River en Promisz hebben zelfs al mee gevaren in de kano. Promisz heel relaxt zat als de koningin op de plecht en toonde zich een volleerd schippersmaatje. River vond het eerst wel spannend maar kreeg al snel plezier in het spelevaren. Naast alle activiteiten rondom de camping hebben we veel van de omgeving gezien. De grotten van Gouffre de Poudrey bezocht, de Citadel van Besancon bekeken en de Abdij van Baume des Messieurs bezichtigd. De natuur en alle bloemen zijn prachtig. Het is volop genieten. Ik pluk al jaren klavertjes 4 op bijna al onze kampeerplekken(en ook op veel honden trainingen) De vakantie klavertjes droog ik vaak in een boek of ik zet ze in een bekertje water in de caravan. Het drogen van de klavertjes is met een e reader erg onhandig. Dat is een nadeel van dit verder nuttige apparaat. Steeds weer boeketjes klavertjes 4 zien verdorren in een bekertje water vind ik ook niet alles, Dus dit jaar heb ik me voor genomen de klavertjes te laten staan waar ik ze zie en er een foto van te maken. Het zijn inmiddels een heel aantal foto's geworden. Zelfs klavertjes 5 heb ik weer gespot. Ieder heeft zo zijn ding, bij mij is dat het makkelijk vinden van klavertjes.